De methode voor het vak geschiedenis is  Memo

 

Het accent ligt meer op oefening en herhaling van een aantal basisvaardigheden (lezen, begrijpen, invullen) dan op grondige behandeling van alle historische benaderingswijzen en vaardigheden. Zo leren de leerlingen zelf conclusies uit een bron trekken en ook feiten onderscheiden van meningen. De leerkracht heeft een sturende en ondersteunende rol. 

Alle delen van Memo zijn geënt op zelfwerkzaamheid.

Door de structuur en opdrachten van de methode kunnen de leerlingen zelfstandig hun weg vinden door de methode.

Van groot belang is dat ze begrijpen wat ze lezen, de tekst is helder en eenvoudig, ze moeten alleen de tijd nemen om te lezen.

 

De methode MeMo biedt een kijk op het verleden en plaatst de historie op een herkenbare manier in het perspectief van nu. Deze samenhang maakt dat MeMo de meestgebruikte geschiedenismethode in het voortgezet onderwijs is.

 

Memo is een praktijkgerichte methode met enorm veel mogelijkheden voor samen en zelfstandig werken, én met veel extra opdrachten en oefeningen voor differentiatie. Bovendien telt MeMo talloze handige en visualiserende ict-onderdelen.De eigentijdse kijk op het verleden maakt geschiedenis voor leerlingen toegankelijk.